Kwaliteitsjaarverslag 2014 van kindertandartspraktijk van Lunsen-Oehlers – Kindertandartspraktijk van Lunsen-Oehlers – Amsterdam

Kindertandarts-praktijk van Lunsen-Oehlers

Goede mondverzorging is belangrijk voor een stralende lach en voor uw algehele gezondheid. Kwaliteit en persoonlijk contact staan bij ons centraal. U bent van harte welkom. Onze praktijk is een kleinschalige praktijk waar alleen kinderen ingeschreven kunnen worden. Wij zijn gehuisvest in de oude Prinses Juliana school, verbouwd tot het gezondheidscentrum Tuindorp Oostzaan in Amsterdam noord. De kindertandartsen (Danielle van Lunsen en Eline Oehlers) en de vaste praktijkassistente (Elvera Schuitema) werken al ruim 15 jaar op deze locatie.

Kwaliteitsjaarverslag 2014 van kindertandartspraktijk van Lunsen-Oehlers

Naam praktijk

van Lunsen-Oehlers

Praktijk adres

Meteorensingel 17

Postcode

1033 CB

Plaats

Amsterdam

Telefoonnummer

020 6332482

E-mailadres

kindertds@live.nl

Website

www.kinder.tandartsennet.nl

Inschrijfnummer Kamer van Koophandel

34345108

Dit kwaliteitsjaarverslag is geschreven door E.M. Oehlers en D.M. van Lunsen, Amsterdam maart 2015

Inhoud kwaliteitsjaarverslag

Inleiding

1. Missie en visie

2. Doelstellingen

3. Producten en diensten

4.  Het kwaliteitsbeleid

4.1 Kwaliteit van de uitoefening van het vak

4.2 Kwaliteit van de relatie met de patiënt/consument

4.3 Kwaliteit van de organisatie: bedrijfsvoering en fysieke omgeving

5. Borgen, evalueren en verbeteren

5.1 Borgen

5.2 Evalueren en verbeteren

6. Plannen voor het komende jaar

Inleiding

Voor u ligt het kwaliteitsjaarverslag van de kindertandartspraktijk van Lunsen-Oehlers. Het is geschreven door D.M van Lunsen en E.M. Oehlers, beiden gekwalificeerd kindertandarts ofwel tandarts-pedodontoloog, en werkzaam in een maatschap.

Als praktijk vinden we het belangrijk om kwalitatief goede zorg te verlenen. Voor anderen moet inzichtelijk zijn hoe we dat doen. De Kwaliteitswet Zorginstellingen van 1996 verplicht duo/groepspraktijken onder meer tot het voeren van een kwaliteitsbeleid en het opstellen van een kwaliteitsjaarverslag.

Het verslag wordt gezonden aan de Inspectie voor de Volksgezondheid, de Minister van VWS en iedereen die daarom verzoekt vanwege een relevant belang (te denken valt aan verzekeraars, patiënten of patiëntenverenigingen).

Binnen onze praktijk wordt hard gewerkt aan het leveren van kwalitatief hoogwaardige tandheelkundige zorg. Met dit kwaliteitsjaarverslag maken we deze inspanningen voor alle belanghebbenden inzichtelijk.

In het hoofdstuk ‘Missie en visie’ geven we inzicht in wat wij als praktijk willen betekenen voor onze patiënten. De visie geeft aan hoe we dit willen bereiken aan de hand van de kwaliteit van onze praktijk en de zorgverleners die er werkzaam zijn. Vervolgens vertalen we dit door naar concrete doelstellingen. We geven een beschrijving van onze doelgroep en onze producten. Gevolgd door een beschrijving van ons kwaliteitsbeleid. Een beschrijving van de samenstelling van ons team maakt hier vanzelfsprekend onderdeel van uit. Op basis van de borging van ons beleid geven we een evaluatie van de afgelopen periode. Uitkomsten van deze evaluatie vertalen we vervolgens in concrete doelstellingen voor het komende jaar.

Wij wensen u veel leesplezier.

Mw. D.M. van Lunsen-Viveen, tandarts-pedodontoloog

Mw. E.M. Oehlers-Sterenborg, tandarts-pedodontoloog

1. Missie en visie

Missie van de praktijk

Wij streven naar een optimale mondzorg voor ons patiëntenbestand door:

Kwaliteit te leveren met vakmensen

–         Evidence based te (be-)handelen

–         Professionele aandacht en een goede werksfeer

–         Tandartsen en assistente houden hun vakgebied, de kindertandheelkunde, goed bij d.m.v. bij-en nascholing

Naast de noodzakelijk curatieve behandelingen veel aandacht te besteden aan preventie.

Onze patiënten komen met bepaalde verwachtingen naar onze praktijk. Binnen bepaalde grenzen moeten zij datgene aantreffen wat ze verwachten. Dat betekent dat we duidelijk moeten blijven maken wat we te bieden hebben.

In onze verwijspraktijk voor kinderen werken we met twee gecertificeerde kindertandartsen en een gediplomeerde stoelassistente. We verzorgen de mondgezondheid van jeugdige patiënten van ± 2 tot 18 jaar. Dit gebeurt op doorverwijzing van de huistandarts in de regio Amsterdam, Zaanstreek Waterland e.o.
Onze patiëntengroep bestaat voornamelijk uit kinderen met:
– een hoog cariësrisico,
– dentale afwijkingen,
– een verstandelijke beperking/ ontwikkelingsachterstand
– gedrags-  en/of angstproblematiek.

Visie van de praktijk

Wij vullen onze missie in door met gekwalificeerde medewerkers te werken. Wij (de twee tandartsen) zijn beiden gekwalificeerd tandarts pedodontoloog. Wij hebben na onze universitaire studie tandheelkunde aan ACTA, de drie jarige opleiding ‘differentiatie kindertandheelkunde’ aan ACTA gevolgd en zijn aangesloten bij onze beroepsverenigingen (NMT, NVvK, VBTGG, EAPD). We hebben een goed netwerk (collegae tandartsen kindertandartsen in de regio, orthodontie, endodontie, SBT, ziekenhuizen, mogelijkheden voor behandeling m.b.v. algehele anesthesie) waardoor verwijzing naar een collega snel en efficiënt verloopt. Wij zijn tevens ingeschreven bij het KRT register. Hiertoe wordt voldoende bij-  en nascholing gevolgd en vakliteratuur bijgehouden. We proberen dit vooral binnen onze differentiatie als kindertandarts te volgen.De tandarts assistente die bij ons in dienst is, is zeer ervaren en gediplomeerd. Zij volgt net als de tandartsen bij- en nascholing en neemt actief deel aan werkoverleg en intercollegiale visitatie.

Onze praktijk is kleinschalig en persoonlijk. Kinderen worden door dezelfde persoon behandeld met dezelfde assistente en volgens een vaste behandelstrategie. Ons streven is om zorg te dragen voor een goede mondgezondheid van onze patiënten. Daarbij is ons streven de patiënten en de ouders/begeleiders vertrouwen te geven in de tandarts door een kind goed te begeleiden en zo angst te voorkomen en/of te reduceren.
Onze kinderpraktijk is gehuisvest in een gezondheidscentrum en wij kunnen daarom gemakkelijk overleggen met en advies vragen aan de huisartsen, apotheek en collegae tandartsen.

2. Kwaliteitsdoelstellingen 2014

Hieronder worden de doelstellingen van de praktijk beschreven op basis van de volgende driedeling:

–           Kwaliteit van de uitoefening van het vak

–           Kwaliteit van de relatie met de patiënt/consument

–           Kwaliteit van de praktijkorganisatie

Doelstellingen ten aanzien van de kwaliteit van de uitoefening van het vak

–         Kwaliteit van onze behandeling en benadering van de patiënten hooghouden en verbeteren indien mogelijk.

–         Door regelmatig bij -en nascholing te volgen houden we onze professionaliteit op een hoog niveau

–         Voldoen aan de richtlijnen (o.a. de WIP richtlijn) die zijn opgesteld door de beroepsverenigingen (o.a. NMT, NVvK).

–         Deelnemen aan intercollegiale visitatie onder de hoede van het Consilium Pedodontologicum van de NVvK; visitatie vindt eens per vijf jaar plaats. Dit zal weer plaats vinden in 2015. Wij (de twee kindertandartsen en onze assistente) worden gevisiteerd en nemen ook zelf plaats in de visitatie commissie en visiteren onze collegae kindertandartsen. In 2014 zullen wij hier ons op voorbereiden.

–         Regelmatig intercollegiaal overleg: onder de praktijkmedewerkers, met collegae (kinder)tandartsen, Iqual  en verwijzers.

Doelstellingen ten aanzien van de relatie met de patiënt/consument

–         Informatieverstrekking, overleg en communicatie met patiënt en ouders.

–         Goede behandelplanning en korte wachttijden voor een eerste consult. Met mogelijkheid tot doorverwijzing naar andere kindertandartsen indien de wachttijd te lang wordt.

–         Goede bereikbaarheid en goede opvang pijnklachten.

–         Praktijkwebsite: www.kinder.tandartsennet.nl.

–         Goede communicatie en overleg met de patiënt en over de patiënt met de verwijzers (zowel de verwijzingen naar ons toe als ook de verwijzingen door ons).

–         Verder gaan met aanpassen van de patiënten enquête om tevredenheid van de patiënten/ouders/verzorgers te meten en hierop te anticiperen. Elk jaar laten we minimaal 50 ouders de enquete invullen en na verwerking van de anonieme gegevens komen er hier aanbevelingen uit die we zo mogelijk zullen uitvoeren om de patiënt tevredenheid te vergroten.  In 2013 is dit de eerste maal uitgevoerd; vervolgens zijn er aan de hand van de reacties veranderingen in de praktijkvoering doorgevoerd. In 2014 is de tweede ronde enquetes (60 stuks)  in gevuld, we zullen de vragenlijsten evalueren en implementeren in onze praktijkvoering.

Doelstellingen ten aanzien van de kwaliteit van de praktijkorganisatie

–         Regelmatig intercollegiaal overleg binnen de praktijk en functioneringsgesprek met de assistente.

–         Regelmatig bij – en nascholing voor alle praktijkmedewerkers.

–         Vakliteratuur bijhouden.

–         Voldoen aan de richtlijnen (WIP, ANT en NMT adviezen opvolgen).

–         Praktijk inrichting verbeteren. Nieuw computer systeem en beveiligd netwerk is aanwezig.

3. Doelgroep en diensten

3.1 Doelgroep

Onze praktijk richt zich op de volgende doelgroep(-en):

Kinderen tussen de ± 2-17 jaar op verwijzing van de huistandarts. Dit zijn kinderen die om diverse redenen niet behandelbaar zijn door de huistandarts, met als hoofdredenen:

–         Kinderen met (multipele) cariës

–         Kinderen met dentale afwijkingen

–         Angstige kinderen

–         Kinderen met gedragsproblematiek

–         Kinderen met een verstandelijke beperking

3.2 Producten en diensten

Onze praktijk biedt deze doelgroep(-en) de volgende producten en diensten aan:

–         Mond onderzoek:

Intake, ‘second opinion’, periodiek onderzoek, vaststellen zorgvraag, vaststellen angst en behandelbaarheid, indicatie stelling en diagnostiek (klinisch en röntgenologisch)

–         Behandelingen:

Restauratieve behandeling, pulpa behandeling melkmolaren, endodontische behandeling, extractie, prothetiek (klein indicatie gebied in de kindertandheelkunde)

–         Preventieve behandeling:

Mondhygiëne instructie, voedingsanamnese-  en advies, fissuurverzegeling, fluoride applicatie, preventieve adviezen, vervaardigen gebitsbeschermers

–         Angstbegeleiding en angstreductie:

Na scoren angst (dmv vragenlijsten en toepassen controle, gebitsreiniging etc)  wordt gepoogd angst te reduceren volgens ‘systematische desensititatie en exposure’.

–         Gebitsontwikkeling volgen in samenwerking orthodontist

–         Indien nodig verwijzing naar een collega (mondhygiënist, kaakchirurg, samenwerking met anesthesist voor ambulante of algehele anesthesie).

Hoofddoel is een goede mondgezondheid en pijnvrije dentitie voor onze patiëntengroep.

4.  Het kwaliteitsbeleid

4.1 Kwaliteit van de uitoefening van het vak

Tandartspraktijk van Lunsen-Oehlers is een duo-praktijk. De twee tandartsen vormen een financiële maatschap en zijn beiden gekwalificeerd tandarts pedodontoloog (TP)  en opgenomen in het register voor TP.

In de praktijk werkt één tandartsassistent in loondienst (werkzaam vier dagen per week).

Hieronder geven we een overzicht van ons team. Per functie geven we een beschrijving van de taken en door deze discipline ondernomen activiteiten in 2014 gericht op deskundigheidsbevordering en/of het realiseren van de doelstellingen 2014.

4.1.1. Tandartsen

Aantal in deze praktijk:

2

Taken:

–         Behandeling en begeleiding van kinderen tussen ± 2-17 jaar. (zie 3.2)

–         Administratieve taken.

–         Beleid bepalen van de praktijk.

–         Begeleiding en opleiding personeel.

Deskundigheidsbevordering:

–         We zijn beiden gevisiteerd door het Consilium Pedodontologicum  van de NVvK (1x per 5 jaar)  in 2007 en 2011 en  beide tandartsen zijn ingeschreven bij het KRT register.

–         Voor onze registratie als tandarts-pedodontoloog en KRT volgen we cursussen en congressen, houden presentaties, lezen vakliteratuur en hebben regelmatig intercollegiaal overleg.

–         Beide tandartsen voldoen in 2014 aan de eisen die gesteld worden door KRT (aantal punten worden ruimschoots gehaald) en NVvK (elk jaar wordt een jaarverslag ingevuld en volgt een verlenging van de registratie als tandarts-pedodontoloog).

–         Er volgt elke vijf jaar een toetsing voor KRT en NVvK en wanneer we voldoen aan de criteria volgt her-registratie voor weer vijf jaar. Beide toetsingsmomenten zijn in 2015.

4.1.2. Mondhygiënisten

Aantal in deze praktijk:

0

Wij hebben geen mondhyggiëniste die gekoppeld is aan onze praktijk. Wij verwijzen op kleine schaal patiënten naar zelfstandig gevestigde mondhygiënisten in de buurt van de praktijk of in de buurt van de woonplaats van de patiënt. We hebben  regelmatig overleg met de mondhygiëniste naar wie wij verwezen hebben en corresponderen over de verwezen patiënt via in te vullen formulieren over en weer.

4.1.3 Assistenten

Aantal in deze praktijk:

1

Taken:

De assistente is het visitekaartje van de praktijk. Het eerste contact met de patiënt verloopt altijd via haar. Ze heeft regelmatig een belangrijke taak bij het inschatten van de ernst van de klacht.

De voornaamste taken van de assistent in onze praktijk is:

–         Assisteren aan de stoel,

–         Beheer agenda,

–         Administratie,

–         Praktijkhygiëne

Deskundigheidsbevordering:

–         Bij- en nascholing, actieve deelname aan de visitaties door het Consilium Pedodontologicum

–         Regelmatig overleg tussen de assistente en de tandartsen en het houden van functioneringsgesprekken

–         Deelname aan bij-en nascholing voor het vak tandartsassistente in de kindertandheelkunde

4.1.5. Overige medewerkers

Aantal in deze praktijk:

Geen

4.2 Kwaliteit van de relatie met de patiënt/consument

Hieronder geven we een globale beschrijving van het zorgproces.

Bereikbaarheid

De praktijk is gelegen in een woonwijk en bereikbaar met de auto, bus en fiets. Er is voldoende parkeerplek en parkeren is gratis. De praktijk is gehuisvest in een gezondheidscentrum waar we ruimte huren en bestaat uit een behandelkamer, een sterilisatie ruimte, een voorraadkamer, een wachtruimte, koffiekamer en een patiënten toilet.

De praktijk bevindt zich op de begane grond en is grotendeels drempelvrij. Daardoor is de praktijk goed toegankelijk voor minder validen.
We zijn te vinden op het internet en zijn goed telefonisch bereikbaar. We hebben een goede en betrouwbare waarneemregeling (ATW: Amsterdamse Tandartsen Waarneemdienst) voor de patiënten die zorg nodig hebben buiten de openingstijden van de praktijk. Buiten de openingstijden staat een antwoordapparaat aan met  duidelijke informatie over de bereikbaarheid en opvang van pijnklachten en er is mogelijkheid  tot inspreken van een boodschap.

Fysieke toegankelijkheid

Het pand is gelegen op de begane grond en toegankelijk voor minder validen.

Informatie voor de patiënt

–         Mededelingen vanuit de praktijk, van overheidswege of van verzekeraars worden duidelijk zichtbaar in de wachtkamer getoond.

–         In de wachtkamer is informatie te lezen over openingstijden, opvang spoed gevallen, tarieven en de huisregels van de praktijk.

–         Er is een praktijkwebsite (www.kinder.tandartsennet.nl) met informatie over adres, bereikbaarheid, spoed regelingen, openingstijden, routebeschrijving, tarieven, klachtenregeling.

–         In de wachtkamer is een folder plateau, voorzien van informatie op het gebied van orale preventie.

–         Elke patiënt krijgt schriftelijk informatie over de praktijk werkwijze, bereikbaarheid en  spoed regeling na onze openingstijden. Deze informatie is tevens te vinden op het prikbord in de wachtkamer, staat vermeld op het antwoordapparaat en op de website

Informatie over behandelingen

–         De ouder /begeleider van de patiënt krijgt bij inschrijving een brief met informatie over de bereikbaarheid, werkwijze, vergoeding door de verzekering, de huisregels van de praktijk en een routebeschrijving.

–         Patiënten en ouders worden bij aanmelding telefonisch en na een eerste consult mondeling ingelicht over de diagnose, indicatie, preventieve maatregelen en het behandelplan. Er wordt informatie verstrekt over de mogelijke behandelopties en consequenties.

–         Na het eerste consult en na afbehandeling van de patiënt wordt door ons een brief verstuurd naar de verwijzer met informatie over de patiënt, het behandelplan en adviezen.

–         Voorafgaande aan een behandeling worden ouder en het kind geïnformeerd over de inhoud en duur van de behandeling.

–         Na een behandeling informeren we patiënt zowel mondeling als schriftelijk over de mogelijke pijnklachten en adviezen daaromtrent.

–         Preventieve adviezen worden zowel mondeling als schriftelijk (in de vorm van instructie folders) verstrekt.

–         Bij patiënten van vrijwel alle zorgverzekeraars kunnen we via VECOZO de rekening declareren. Indien dit niet mogelijk is declareren we via een ‘factoring en clearing service’ bedrijf. Patiënten krijgen tot 18 jaar 100% vergoed door de zorgverzekeraar.

Behandelkeuzen

We overleggen altijd met de ouders wat de verschillende behandel opties zijn en komen samen tot een behandelplan. Zo nodig winnen we daarbij advies in bij collegae. Tussentijds wordt zonodig het behandelplan bijgesteld en besproken. We houden ook contact met de verwijzer en houden deze op de hoogte van het behandelplan (bij aanmelding en afbehandeling volgt correspondentie).

Klachten

De meeste patiënten zijn tevreden over hun tandarts. Dit blijkt ook uit onze patiënten-enquete en uit het feit dat er 2014 wederom geen klachten zijn geweest. Desondanks kan het een keer voorkomen dat ouders /patiënt verkeerd of onzorgvuldig zijn geïnformeerd of behandeld. Het is belangrijk dat je als tandarts en als praktijk iets met die onvrede doet.

Indien een patiënt/ouders van een patiënt een klacht  t.a.v.onze praktijkvoering heeft, is de procedure in onze praktijk als volgt:

Klachten worden eerst persoonlijk besproken. De klager wordt uitgenodigd voor een persoonlijk gesprek om de klacht te bespreken. Komen we er niet uit dan verwijzen we door naar onze klachtenregeling van de beroepsvereniging NMT.

We hebben een klachtenregeling voor instellingen en een persoonlijke klachtenregeling, beiden via de NMT. Patiënten worden daar mondeling of via een folder over geïnformeerd. Deze informatie is ook op onze website te vinden. Elke klacht  wordt in het collegiaal overleg besproken, geëvalueerd en gedocumenteerd.

Klachten in 2014

In 2014 zijn er geen bemiddelde klachten geweest, ook zijn er geen formeel behandelde klachten geweest.

Wachtlijst en wachttijd

–         Wij hanteren een oproepsysteem voor de periodieke controle.

–         Voor behandelingen is na constatering van behandel noodzaak een afspraak  binnen1 tot  3  later mogelijk.*

–         Spoedeisende behandelingen worden op de zelfde dag gedaan.

–         Voor nieuwe patiënten is wachtijd ongeveer 1 tot 4 weken*. Indien de wachttijd te lang is kunnen we doorverwijzen naar kindertandartsen bij ons in de buurt.

*hierbij wordt rekening gehouden met de kans op pijn voor de patiënt, hoe groter deze kans, hoe   eerder we de afspraak voor behandeling inplannen.

Waarnemingsregeling

Buiten de openingstijden is de waarneming geregeld middels een waarneem-organisatie voor Amsterdam waar beide tandartsen lid van zijn (ATW). Deze waarneemdienst neemt waar gedurende 24 uur per dag. Wanneer de patiënt buiten de openingstijden met de praktijk belt dan wordt hij/zij automatisch doorgeschakeld naar een medewerker van een call center die, afhankelijk van de ingeschatte ernst van de klacht, doorverwijst naar een dienstdoende tandarts. Deze informatie is voor de patiënt terug te vinden op ons antwoordapparaat (24 u), website en in de wachtkamer op  het prikbord.

Patiëntveiligheid

–         We zijn bezig met het volledig implementeren van de WIP richtlijnen om de patiënt te beschermen tegen infecties.

–         Wij zijn volledig gekwalificeerd voor de behandelingen die we in onze praktijk uitvoeren

–         Ook bij het maken van röntgenfoto’s houden we ons aan de richtlijnen (KEW dossier is aanwezig)

–         We hebben test systemen voor het controleren van goede werking van de apparatuur (o.a. voor de autoclaaf)

–         Er is een legionella-preventie regeling

–         Er is een erkende EHBO box en oogdouche aanwezig

–         Er is een overeenkomst met de brandweer die jaarlijks te veiligheid test en er worden oefingen gehouden. Er is een BHV-er aanwezig en er een ontruimingsplan.

–         Onze praktijk medewerkers zijn geschoold in reanimatie en AED.

–         Er is in hetzelfde gebouw als waar de praktijk is gehuisvest op korte afstand een arts aanwezig. We hebben een rechtstreekse lijn en afspraken met de arts in geval van calamiteiten.

–         Onze apparatuur wordt periodiek gecontroleerd en onderhouden door gecertificeerde bedrijven waarbij onderhoudscontracten door ons zijn afgesloten

–         We hebben een controle systeem voor de houdbaarheid van onze materialen

–         Bij iedere patiënt is de medische anamnese up to date.

4.3 Kwaliteit van de organisatie: bedrijfsvoering en fysieke omgeving

Hieronder geven we een globale beschrijving van het bedrijfsvoeringproces.

Sterke punten

Onze praktijk is kleinschalig en persoonlijk. De twee kindertandartsen mw van Lunsen en mw Oehlers zijn erkende kindertandartsen en staan zodanig geregistreerd bij de beroepsverenigngen (zie ook punt 1 visie van de praktijk). Kwaliteit  en persoonlijke aandacht staan bij ons hoog in het vaandel.  Er wordt gewerkt volgens de nieuwe richtlijn ‘mondzorg bij jeugdigen’. Kinderen worden altijd door dezelfde kindertandarts  behandeld met dezelfde assistente en volgens een vaste behandelstrategie. Wij nemen patiënten aan die door hun huistandarts naar ons verwezen worden. Het moment van ‘uitstromen’ van deze patiënten gebeurt in overleg met de patiënt, de ouders en indien nodig de huistandarts. De kinderen blijven tot het 12-17e jaar bij ons in de praktijk, tenzij er anders wordt afgesproken.
We zijn gehuisvest in een gezondheidscentrum en kunnen daarom makkelijk advies aan de huisarts of collega tandartsen vragen. We hebben een goed netwerk (collegae in de regio, orthodontisten, endodontologen, SBT, ACTA, ziekenhuis, kaakchirurgen en mogelijkheden voor behandeling m.b.v. algehele anesthesie) waardoor verwijzing efficiënt verloopt. Verder zijn we goed bereikbaar met openbaar vervoer en auto en hebben goede (gratis) parkeermogelijkheden.

Aandachtspunten

Omdat we een kleinschalige praktijk zijn is er geen mogelijkheid om een mondhygiëniste of preventie assistente in te zetten in onze praktijk. Daarom doen we alles zelf en verwijzen we, indien nodig, door naar een mondhygiëniste in de buurt. In de toekomst zouden we graag uitbreiden.

Personeelsbeleid

Onze assistente is al 19 jaar werkzaam bij ons in de praktijk. Ze is zeer zelfstandig,ervaren en kundig. We hebben regelmatig overleg en functioneringsgesprekken.

Personeelsveiligheid

–         Jaarlijks wordt een RI&E ingevuld.

–         Alle medewerkers zijn tegen hepatitis B en influenza.

–         We dragen persoonsbescherming (handschoenen, veiligheidsbril, mondmaskers) en dragen dagelijks schone werkkleding.

–         Er is een erkende EHBO box en oogdouche aanwezig.

–         Er is een rechtstreekse lijn en er zijn afspraken met de huisartsen in het pand waar onze praktijk is gehuisvest.

–         In het gezondheidscentrum is een AED aanwezig

–         Er is een KEW dossier aanwezig

–         We hebben test systemen voor het controleren van goede werking van de apparatuur (o.a. voor de autoclaaf)

–         Onze apparatuur wordt periodiek gecontroleerd en onderhouden door gecertificeerde bedrijven (o.a. röntgenapparatuur, thermodesinfector, Assistina, Lisa, behandelunit van Adec, amalgaamafscheider)

–         Er is een ontruimingsplan en een BHV-er van het gezondheidscentrum waarin ons pand zich bevindt. Jaarlijks wordt er een ontruimingsoefening gedaan.

–         Er is een prik-accident protocol

–         Er is jaarlijks controle door de brandweer

–         Er is een richtlijn voor noodsituaties

–         De praktijk is beveiligd (alarmcentrale)

–         Verder houden we ons aan de WIP richtlijnen.

Informatiebeveiliging

–         Onze praktijk is goed beveiligd d.m.v. erkende sloten en kerntrek beveiliging, Tevens is het pand beveiligd met alarm via een alarmcentrale.

–         We hebben een werkinstructie patiëntendossier.

–         Indien er patiënten gegevens moeten worden uitgewisseld met een arts of een andere tandarts,  wordt de ouders gevraagd een brief ondertekenen waarin ze accoord gaan met de informatie uitwisseling.

–         Verder wordt er altijd toestemming gevraag indien we overleg plegen en informatie uitwisselen met andere zorgverleners.

–         Het pand is beveiligd d.m.v. erkende sloten en een alarm systeem met centrale.

–         De PC’s zijn beveiligd: er worden regelmatig nieuwe, sterke wachtwoorden gebruikt, er is een slot aangebracht tegen diefstal en er een goede anti-virus scanner geïnstalleerd.

Infectiepreventie

Onze praktijk werkt volgens de 10 punten van Moorer. We zijn voortdurend bezig met het volledig implementeren van de WIP richtlijnen. Hiertoe hebben we ook eigen werkinstructies ontwikkeld die regelmatig worden ge-update en worden besproken in overleg binnen onze praktijk. De instructies zijn vastgelegd in logboeken en hangen op de wanden zodat een ieder zich hieraan kan houden.

Radiologie

Ons KEW dossier is op orde, de brief van Senter Novem /VGT is aanwezig en ook ons beider verklaringen m.b.t. besluit stralenbescherming kernenergiewet. De röntgenapparatuur wordt jaarlijks getest en onderhouden.

Dossiervorming

Het patiënten dossier bevat:

–         Medische anamnese

–         Zorgplan (deze is in 2014 uitgebreid en digitaal geworden)

–         Zorgvraag

–         Tandheelkundige anamnese

–         Sociale/angst anamnese

–         Status praesens

–         Behandelplan

–         Röntgenfoto’s

–         Correspondentie met patiënt en verwijzers

–         Verslaglegging patiëntencontact

–         Adviezen

–         Verrichtingen

–         Verwijzingen

–         Verslaglegging van gemaakte afspraken, afzeggingen afspraken

 

Afspraken collega’s en ketenpartners

–         We verwijzen een patiënt naar collegae d.m.v. een verwijsbrief en vragen een schriftelijk of mondeling verslag terug met adviezen en eventuele behandelplannen.

–         Verder schrijven we naar de huistandarts die de patiënt naar ons verwijst een brief zodra de behandeling wordt opgestart en informeren we deze over de inhoud en duur van de behandelplanning.

–         Zo nodig wordt tussentijds overleg gepleegd.

–         Als de patiënt wordt terugverwezen schrijven we een brief met daarin de uitgevoerde behandeling en medewerking van de patiënt en ons advies voor de toekomst.

Afspraken leveranciers

Onze apparatuur wordt jaarlijks gecontroleerd en onderhouden door  gecertificeerde bedrijven. Hiermee worden goede afspraken gemaakt en verslag wordt vastgelegd in logboeken.

5. Borgen, evalueren en verbeteren

5.1 Borgen

Om de kwaliteit in onze praktijk te borgen, leggen we afspraken als volgt vast:

–         Na collegiaal overleg worden notulen gemaakt met daarin gemaakte afspraken.

–         Werkrichtlijnen zijn aanwezig in pc met back-up, in mappen en hangen aan de wand.

Kwaliteit van de uitoefening van het vak

Om de kwaliteit van de uitoefening van vak te borgen, worden binnen onze praktijk de geldende richtlijnen en bepalingen gevolgd.

Een aantal voorbeelden van door ons gevolgde eisen en bepalingen:

–         Alle tandartsen zijn BIG-geregistreerd,

–         Alle tandartsen zijn geregistreerd tandarts-pedodontoloog bij de NVvK

–         Alle tandartsen zijn ingeschreven in het KRT,

–         Alle tandartsen nemen deel aan bij- en nascholing en houden vakliteratuur bij

–         Alle tandartsen nemen deel aan visitatie,

–         Alle tandartsen nemen deel aan intercollegiaal overleg,

–         Alle tandartsen zijn ingeschreven bij een persoonlijke klachtenregeling en klachtenregeling voor instellingen.

–         Richtlijn radiologie, KEW dossier

–         Richtlijn tandletsel, antibiotica gebuik, pijnstilling, antistolling, en diverse vakinhoudelijke werkinstructies m.b.t. tandheelkundige behandelingen

–         Richtlijn opvang tandheelkundige spoedgevallen buiten praktijkuren

–         Diverse richtlijnen m.b.t. vakinhoudelijke onderwerpen

Kwaliteit van de relatie met de patiënt/consument

Om de kwaliteit van de relatie van met de patiënt te borgen volgen we de geldende richtlijnen en bepalingen.

Voorbeelden van door ons gevolgde eisen en bepalingen:

–         Gedragsregels tandarts(-specialist), klachtenregeling, richtlijn patiënten dossier, eigen praktijkwebsite, voldoende informatie aan de patiënt en ouders verstrekken.

–         Calamiteiten worden gemeld aan de Inspectie voor de Volksgezondheid. Er hebben zich nooit incidenten voorgedaan.

Kwaliteit van de organisatie: bedrijfsvoering en fysieke omgeving

Om de kwaliteit van de organisatie te borgen volgen we de geldende richtlijnen en bepalingen.

Voorbeelden van door ons gevolgde eisen en bepalingen:

–         Richtlijn infectiepreventie, richtlijn horizontale verwijzing, afspraken samenwerking mondhygiënist, prikaccidenten regeling, jaarlijkse RIE, werkinstructies voor de vakinhoudelijke onderwerpen

5.2 Evalueren en verbeteren

–         Evalueren van ons beleid is belangrijk, wij doen dit door o.a. deelnemen aan KRT, IQual bijeenkomsten, intercollegiaal overleg en onderlinge visitaties. N.a.v. ervaringen klachten en/of discussies met (ouders van ) patiënten worden indien nodig en mogelijk maatregelen genomen om herhaling in de toekomst te voorkomen

–         De behandelingen worden geëvalueerd, overlegd met collegae (casus bespreking) en schriftelijk vastgelegd. Bijvoorbeeld:  ‘failure’ van restauraties worden goed geëvalueerd en indien mogelijk worden maatregelen getroffen om herhaling te voorkomen.

–         Lacunes in kennis en ervaring worden opgevuld door gerichte bij- en nascholing te volgen

–         Verder gaan met aanpassen van de patiënten enquête om tevredenheid van de patiënten/ouders/verzorgers te meten en hierop te anticiperen. Elk jaar laten we minimaal 50 ouders de enquete invullen en na verwerking van de anonieme gegevens komen er hier aanbevelingen uit die we zo mogelijk zullen uitvoeren om de patiënt tevredenheid te vergroten.  In 2013 is dit de eerste maal uitgevoerd. In 2014 zullen we de vragenlijsten evalueren en implementeren in onze praktijkvoering en opnieuw vragenlijsten laten invullen voor een volgende ronde.

Dit heeft geresulteerd in de volgende evaluatie:

Evaluatie van de kwaliteit van de uitoefening van het vak

–         Er wordt in onze praktijk gewerkt volgens de hoogst haalbare standaard (patiënt pijnvrij behandelen, werken met kwalitatief goede materialen, droog en schoon werken bij restauratieve behandeling door met rubberdam en met lokale verdoving te werken etc.)

–         We kunnen ons meten aan onze collegae kindertandartsen. Dit weten we door overleg, scholing en visitaties.

–         We werken volgens goed gedocumenteerde behandelstrategieën

–         We hebben voldoende cursussen en congresen gevolgd om ‘up to date’ te blijven volgens de laatste stand van zaken.

Evaluatie van de kwaliteit van relatie met de relatie patiënt/consument

–         We sturen bij aanmelding van een patiënt een informatie brief, medische anamnese en sociale- en angstvragenlijst. De schriftelijke informatie die we verstrekt hebben wordt telkens mondeling gecontroleerd en aangevuld

–         Goede communicatie, zowel mondeling als schriftelijk met patiënt en verwijzers.

–         Gebruik maken van instructie materiaal en  folders in verschillende talen.

–         Elk jaar laten we minimaal 50 ouders een patiënten enquete invullen en na verwerking van de anonieme gegevens komen er hier aanbevelingen uit die we zo mogelijk zullen uitvoeren om de patiënt tevredenheid te vergroten. De enquetes van 2014 worden in 2015 geëvalueerd en de wens van de ouders van onze patiënten wordt zoveel mogelijk tegemoet gekomen. Uit de evaluatie is reeds gebleken dat de ouders zeer tevreden zijn over onze zorg. Op verzoek van de ouders is de wachtruimte inmiddels aangepast en voorzien van nieuwe meubilair.

Evaluatie van de kwaliteit van de organisatie: bedrijfsvoering en fysieke omgeving

–         Onze organisatie bestaat uit drie personen. Wij hebben regelmatig overleg.

–         Door de regelmatig terugkerende  overleggen, scholing en visitaties blijven we ons verbeteren.

6. Plannen voor het komende jaar 2015

Voor het komende jaar (2015)  zijn de volgende doelstellingen geformuleerd

Doelstellingen ten aanzien van de kwaliteit van de uitoefening van het vak

–         Cursussen en congressen volgen door ons hele team (zowel nationaal als internationaal)

–         Overleg inplannen op verschillende niveaus  (binnen de praktijk en met collegae buiten de praktijk)

–         Overleg structureren en afspraken over taakverdeling

–         Vakliteratuur bijhouden

–         Verder met opstellen richtlijnen en werkinstructies (vakinhoudelijk en organisatorisch)

–         Deelname aan visitatie in  2015 van D. van Lunsen en in  2016 van E. Oehlers (organisatie NVvK, consilium)

Doelstellingen ten aanzien van de relatie met de patiënt/consument

–         Verder implementeren van de WIP richtlijnen

–         Patiënt tevredenheidsonderzoek heeft plaats gevonden in 2014, inmiddels is er tegemoed gekomen aan de vraag: de wachtruimte is opgeknapt.

–         Ook in 2015 gaan we verder met een herziene versie (i.s.m. NMT en NVvK is de enquete verder uitgebreid)  van de vragenlijst die weer zal worden ingevuld door minimaal 50 ouders van patiënten.

Doelstellingen ten aanzien van de kwaliteit van de praktijkorganisatie

–         Regelmatig gestructureerd overleg

–         Leerervaringen implementeren in praktijkorganisatie

Bijlage: Beschrijving per functionaris

Tandarts(-specialist) 1

Naam: Mw. E.M. Oehlers-Sterenborg

Opleiding:
–  ACTA Amsterdam 1997 afgestudeerd tandheelkunde.

–  Differentiatie kindertandheelkunde, Amsterdam, afstuderen 2000.

BIG-registratie:
79046960202

Gevolgde bij- en nascholing 2014:

– Voorjaarscongres NVvK, casus presentatie NVvK, nascholing kindertandartsen

– Najaarscongres NVvK

– Driemaal QP cursussen op ACTA

– Internationaal EAPD congres in Sopot

– NMT opfriscursus stralingshygiene

– NMT lezing richtlijn infectiepreventie

– Reanimatie, AED jaarlijkse herhalingscursus

– NTvT kennistoetsen

Deelname visitatie en/of intercollegiaal overleg 2014:
– Visitatie heeft plaats gevonden in 2011. Visitatie is 1 keer per 5 jaar. Visitatie verslag is aanwezig

– Komende visitatie in 2016.

– Een keer in de maand een IQual overleg.

– 2x per maand intercollegiaal overleg collega maatschap

– 2x per jaar overleg kindertandartsen ACTA

– Lid sectie kindertandheelkunde

KRT:

-Ingeschreven sinds 2007

– Voldoet aan KRT registratie norm

Beschikt over klachtenregeling:
– NMT-klachtenregeling

– NMT instellingsregeling

Vaccinatie hepatitis B en influenza:
Ja jaarlijks

Tandarts(-specialist) 2

Naam: Mw. D.M. van Lunsen-Viveen

Opleiding:
–  ACTA Amsterdam 1994 afgestudeerd tandheelkunde.

–  Differentiatie kindertandheelkunde, Amsterdam, afstuderen 1997.

BIG-registratie:
79042995002

Gevolgde bij- en nascholing 2014:

-12 februari reanimatie/AED training

– 8 maart NVvK na voorjaars congres

– Presentatie van 60 minuten tijdens NVvK congres

-10 april klinische avond TopOrtho Zaandam

– 26 juni NMT avond over NZA onderzoek

– 4 oktober: 4 daags congres IAPD  Berlijn (internationaal kindertandheelkunde congres)-

– 7 november najaarscongres NVvK kindermishandeling

– NMT opfriscursus stralingshygiene

– NMT lezing richtlijn infectiepreventie

– NTvT kennistoetsen zelfstudie

Docent werkzaamheden 2014:

– Werkzaam als docent:  2x per jaar een vierdaagse cursus voor mondhygiënisten en assistenten bij EDIN (behandeling van kinderen in de algemene praktijk).

KRT:

-Ingeschreven sinds 2010

– Voldoet aan KRT registratie target norm van 120 punten  (aantal punten behaald in 2014: 276)

Deelname visitatie en/of intercollegiaal overleg:

– Visitatie heeft plaats gevonden in 2011. Visitatie is 1 keer per 5 jaar. Visitatie verslag is aanwezig.

– Komende visitatie in 2015

– Regelmatig overleg met collegae docenten bij EDIN. 
– 2x per maand overleg collegae van de maatschap

– 2x per jaar overleg kindertandartsen ACTA.

Beschikt over klachtenregeling:
– NMT-klachtenregeling

– NMT instellingsregeling

Vaccinatie hepatitis B en influenza:
Ja jaarlijks

Assistent 1

Naam: Mw. E. Schuitema

Opleiding:
Opleiding tot assistente bij de MDGO in Amsterdam, afstuderen 1989

Gevolgde bij- en nascholing in 2014:

– Congres NvVK maart 2014

– Reanimatie, AED jaarlijkse herhalingscursus februari 2014

Deelname visitatie en/of intercollegiaal overleg:

– Visitatie kindertandartsen  2011 (1x per 5 jaar).

– Komende visitatie in 2015

– 2x per maand overleg collegae van de maatschap

Vaccinatie hepatitis B en influenza:
Ja